Attention / 注意
QRL-script-maker(qrlmaker) and QRL-chip-sets is not completed yet.
Compatibility will disappear in future.
QRLスクリプトメーカー と QRLチップセット は未完成です。
今後仕様変更が行われ、互換性が無くなる可能性が高いです。
Not Completed Yet
GearHead1-GearHeart-RPG の開発状況。
- ゲームエンジン は コンセプト確認モデル の 完成 段階。
- ゲームUI は コンセプト確認モデル の 完成 テスター募集 段階。
- QRLスクリプトメーカー は コンセプト確認モデル の 完成 テスター募集 段階。
- QRLスクリプトメーカー用 QRLチップセット は コンセプト確認モデル の 作成中 段階。
What is GearHead1-GearHeart-RPG ? / GearHead1-GearHeart-RPG とは何ぞや?
The GearHeart ( CarnageHead ) is
un-official valiantvariant of GearHead-1 RPG,
by describing behavior of Mecha in lua.
GearHead-1 RPG の、
メック戦闘パートでの挙動をスクリプトで記述し全自動化する事により
ギアハート(カルネージヘッド)化する、本家非公認おバカ派生品。
Please send USERAGENT and REFERER when you get files at this page.
If you do not send USERAGENT and REFERER,
you do not get a permission to access files on this server.
ブラウザやファイヤーウォール等で、
リファラーやユーザーエージェントを遮断もしくは偽装する設定にしていると、
ダウンロードできません。
The binary programs of GearHead-1-GearHeart-RPG support many languages,
but we have only two data sets, for English and for Japanese.
If you want other languages,
please translate message & series data set by yourselves.
プログラム自体は多国語対応ですが、
メッセージデータは英語版と日本語版しかありません。
また、プレイ開始後の言語切り替えは無理です。
セーブデータに直接メッセージが記録されているのだもの。
- Documents / 説明書
- gearhead1ch.log
Related: Frequently Updated(随時更新)
Update history, Japanese only.
更新履歴(日本語のみ)。
- gearhead1ch.todo_memo.txt
Related: Frequently Updated(随時更新)
The memo of ToDo, Japanese only.
実装を検討中の事項一覧(日本語のみ)。
- gearhead1ch.chapt1.intro.txt
Release: Sun,20 Oct,2024 Size: 1MiB
How to play the GearHead1-GearHeart-RPG, Japanese only.
プレイの仕方の総合説明書(日本語のみ)。
- gearhead1ch.chapt2.qrl_reference.txt
Release: Sun,20 Oct,2024 Size: 1MiB
Reference manual of QRL-chip, Japanese only.
QRLチップのリファレンスマニュアル(日本語のみ)。
- gearhead1ch.chapt3.api_reference.txt
Release: Fri,11 Mar,2022 Size: 1MiB
Reference manual of QRL-API, Japanese only.
QRL APIのリファレンスマニュアル(日本語のみ)。
- gearhead1ch.cfg
Update: Mon,27 Mar,2023
Sample for rogue-like-keymapping.
ローグライクキー配置の環境設定の例(私が自分で使っている奴)。
- The main body of game. / ゲーム本体。必須。
- Choice a script sets. / 使用したいスクリプトセットを1つ選んで下さい。必須。
- Choice a language. / 使用したい言語を1つ選んで下さい。どれか1つを必須。
- Choice image types, only for SDL, GL or CUTE. / SDL,GL,CUTEで動かしたい時のみ、画像データを選んで下さい。
- Choice sound sets. / 効果音データを選んでください。必須。
- The main body of game, Choice a OS. / ゲーム本体、OSを選んで下さい。どれか1つを必須。
- MS-Windows/WIN32
- MS-Windows/WIN64
- GNU/Linux
- FreeBSD
- Mac OS X
- For Mac OS X.
WANTED : Tester / 求む:人柱
- iPad
- For iPad.
WANTED : Tester / 求む:人柱
- The main body of QRLmaker. / QRL作成本体。必須。
- QRL-script-maker / QRLスクリプトメーカー。必須。
- gh1-qrlmaker.pack.zip
Release: Thu,02 Nov,2023 Size: 2MiB
Basic Pack of QRL-script-maker / QRLスクリプトメーカー全部入りパック。
For MS-Windows(WIN32), MS-Windows(WIN64), GNU/Linux/x86_64 and FreeBSD/amd64.
- gh1-qrlmaker.dll.MSWin32.zip
Release: Wed,23 Feb,2022 Size: 22MiB
DLL files for MS-Windows/WIN32.
MS-Windows(WIN32)での実行時に必要となるライブラリファイル。
- gh1-qrlmaker.dll.MSWin64.zip
Release: Wed,23 Feb,2022 Size: 23MiB
DLL files for MS-WIndows/WIN64
MS-Windows(WIN64)での実行時に必要となるライブラリファイル。
- Temporary Data / 作業中で以下のソースコードにコミットしていないデータ。不要。
- new_luachip.zip
Release: Sun,20 Oct,2024 Size: 1MiB
リファクタリング中の QRLチップセットのデータ一式。
- Source code / ソースコード。不要。
- You must install libraries.
別途必要となるライブラリをインストールします。
- When you play on MS-Windows,
all libraries are bundled
in binary package and DLL package.
MS-Windows(WIN32)版の場合は、
gh1-GearHeart.dll.MSWin32.zip
および
gh1-qrlmaker.dll.MSWin32.zip
に必要ライブラリを全部梱包してあります。
MS-Windows(WIN64)版の場合は、
gh1-GearHeart.dll.MSWin64.zip
および
gh1-qrlmaker.dll.MSWin64.zip
に必要ライブラリを全部梱包してあります。
- When you play on FreeBSD,
you must install ports or packages.
FreeBSD の場合は、
- lua53 もしくは luajit
- libiconv
- SDL2
- SDL2_ttf
- SDL2_image
- SDL2_mixer
- qt6-base
(自分でソースからビルドする場合は qt5-widgets でも可)
のパッケージを明示的にインストールする必要があります。
それ以外にも必要なパッケージは有りますが、
依存関係で自動インストールされる筈です。
Do you not understand a way of the installation of the packages?
パッケージのインストールの仕方?
sudo pkg install (Name of Package)
だ。
- When you play on GNU/Linux,
you must install packages.
GNU/Linux の場合は、
- lua53 もしくは luajit
(自分でソースからビルドする場合は liblua5.3-dev もしくは libluajit-5.1-dev)
- libsdl2
(自分でソースからビルドする場合は libsdl2-dev)
- libsdl2-image
(自分でソースからビルドする場合は libsdl2-image-dev)
- libsdl2-ttf
(自分でソースからビルドする場合は libsdl2-ttf-dev)
- libsdl2-mixer
(自分でソースからビルドする場合は libsdl2-mixer-dev)
- libqt6widgets6
(自分でソースからビルドする場合は qmake6 と qt6-base-dev)
(自分でソースからビルドする場合は qt5-qmake と qtbase5-dev でも可)
のパッケージを明示的にインストールする必要があります。
それ以外にも必要なパッケージは有りますが、
OS 自体が必要としていてインストール済みか、
依存関係で自動インストールされる筈です。
Do you not understand a way of the installation of the packages?
パッケージのインストールの仕方?
Because it is totally different by distribution, I do not know it.
ディストリビューションによって全く違うから知らん。
- You download a necessary archive
and unpack all into same directory.
必要なアーカイブをダウンロードして、
全部を同じディレクトリに解凍します。
- In configuration file "gearhead1ch.cfg",
you perform environmental setting and key customize to preference.
環境設定ファイル gearhead1ch.cfg にて、
好みに合わせて環境設定やキーカスタマイズを行います。
- If you want to run QRL-script-maker,
you run the executable file "qrlmaker.(Name of OS)".
QRLスクリプトメーカーを実行する場合は解凍した先にある
.\qrlmaker.Win32.exe
もしくは
.\qrlmaker.Win64.exe
もしくは
./qrlmaker.(Name of OS)
を実行するだけです。
- MS-Windows にて、セキュリティ機能が働いて
実行できない場合が確認されています。
その場合、
実行ファイルを右クリックしてプロパティ画面を開き、
プロパティ画面の下の方に有るブロック解除をクリック、
「OK」をクリック、にて、実行できる様になります。
- If you want to play the game,
you run the executable file "gearheart.(Name of OS).(Display Mode)".
ゲーム本体をプレイする場合は、解凍した先にある
.\gearheart.MSWin32.sdl.exe
もしくは
.\gearheart.MSWin64.sdl.exe
もしくは
./gearheart.(Name of OS).sdl (SDLモードの場合)、
./gearheart.(Name of OS).ascii (ASCIIモードの場合)、
.\gearheart.MSWin32.gdi.exe
.\gearheart.MSWin64.gdi.exe
(MS-Windows専用GDIによるASCIIエミュレートモード(422氏+らふ氏の表示モード)の場合)、
を実行するだけです。
- MS-Windows にて、セキュリティ機能が働いて
実行できない場合が確認されています。
その場合、
実行ファイルを右クリックしてプロパティ画面を開き、
プロパティ画面の下の方に有るブロック解除をクリック、
「OK」をクリック、にて、実行できる様になります。
- When only English is displayed at SDL mode
or a letter is not displayed at all,
please appoint the font that you want to use
in SDL_FONTFILEBIG and SDL_FONTFILESMALL
of environmental configuration file gearhead1ch.cfg
by "a font file name".
SDLモードで、
英語だけしか表示されなかったり(英語以外が□になったり)
文字が全く表示されなかったり(全部□になったり)する場合、
環境設定ファイル gearhead1ch.cfg の SDL_FONTFILEBIG と SDL_FONTFILESMALL に、
使用したいフォントを「フォントファイル名」で指定して下さい。
- When only English is displayed at GDI mode
or a letter is not displayed,
please appoint the font that you want to use
in FontName of win.cfg
by "a font name".
GDIモード(422氏+らふ氏のモード)で、
英語だけしか表示されなかったり(英語以外が文字化けしたり)
文字が表示されなかったり(文字化けしたり)する場合、
win.cfg の FontName に、
使用したいフォントを「フォント名」で指定して下さい。
Main body of GearHead-1 RPG :
GearHead-1 RPG ゲーム本体部分:
GearHead: Arena is distributed under the terms of the LGPL. See "license.txt" for more details.
GearHead: Arena, a roguelike mecha CRPG, Copyright (C) 2005 Joseph Hewitt
GearHead: Arena は LGPL ver.2.1 として公開されています。詳細は license.txt(ja) を御覧下さい。
GearHead: Arena、ローグライク メック CRPG、Copyright (C) 2005 Joseph Hewitt
Joseph Hewitt, original developer of GearHead, and cooperators.
GearHead 原作開発者 Joseph Hewitt氏 および協力者諸氏。
shimitei,
initiator of Japanese GearHead,
and cooperators.
日本語版 GearHead 創始者 しみてい氏 および協力者諸氏。
l0ugh,
core developer and core translator and core maintainer of Japanese GearHead ASCII version,
and cooperators:
No.422, No.912, +7boomerang, Ago, Fin., shimo, Alba and et al.
日本語版 GearHead ASCII版の主開発者にして主翻訳者 らふ氏 および協力者諸氏。
過去の記録から発見できたぶんの協力者諸氏:
422氏、912氏、+7boomerang氏、Ago氏、Fin.氏、shimo氏、Alba(banko)氏。
No.422 at GearHead-2nd-thread on @-Nest in SHI-TA-RA-BA BBS,
developer of High-Speed-Displayed ASCII version of Japanese GearHead for MS-Windows-JP-Edition.
And cooperators.
日本語MS-Windows用 ASCII表示の高速表示モード(GDI)の主開発者 スレ2号機422氏 および協力者諸氏。
No.937 at GearHead-4th-thread on @-Nest in SHI-TA-RA-BA BBS,
developer of Japanese GearHead SDL version,
and cooperators.
日本語版 GearHead SDL版の開発者にして日本語雑談機能の改良者 スレ4号機937氏 および協力者諸氏。
A Manager of spoilers for Japanese GearHead,
and cooperators.
gearhead日本語スポイラー 管理者氏 および協力者諸氏。
Members of BBS for Japanese GearHead on SHI-TA-RA-BA BBS,
and anonymous cooperators.
したらば GearHeadスレ勇士達 および匿名希望の協力者諸氏。
2008 G-HAL
Pascal-SDL-2-Headers :
Pascal-SDL-2-Headers:
You may license the Pascal SDL 2 Headers either with the MPL license or with the zlib license, both included.
Pascal用SDL2ヘッダーのライセンスは
MPLライセンスかzlibライセンスかの選択式です。
Copyright (c) 2018 Tim Blume, et al.
QRL-script-maker :
QRLスクリプトメーカー部分:
The license type of QRL-script-maker is 3terms BSD License.
QRLスクリプトメーカー本体のライセンスは3条項 BSDライセンスです。
Copyright(C)2014 G-HAL. All rights reserved.
Copyright(C)1999 THM. All rights reserved.
The license type for following libraries is LGPLv3.
QRLスクリプトメーカーが使用しているライブラリ Qt のライセンスは LGPLv3です。
The Qt Toolkit is Copyright (C) 2017 The Qt Company Ltd.
Qt Creator is Copyright 2008-2017 The Qt Company Ltd. All rights reserved.
Copyright (c) 2009, 2010 by the mingw-w64 project
Copyright (c) 2011 mingw-w64 project
(C) 2010 Lockless Inc. All rights reserved.
The license type for following files and libraries is BSD-license.
QRLスクリプトメーカーが使用している下記各種ライブラリのライセンスは BSDライセンスです。
alternative/strlcpy.c , alternative/strlcat.c : Copyright (c) 1998 Todd C. Miller (OpenBSD)
alternative/mergesort.c : Copyright (c) 1992, 1993 (OpenBSD)
mystyle.h , mystyle.cpp : Copyright(C)2015 soramimi. All rights reserved.
The license type of SHINONOME font is public domain.
QRLチップライブラリで使用している東雲フォントのライセンスはパブリックドメインです。
Copyright(C)2000 Furukawa Yasuyuki
Copyright(C)2000 Kazuhiko (The Electronic Font Open Laboratory)
Copyright(C)2000 Kenji Kano (The Electronic Font Open Laboratory)
Lua :
Lua 部分:
Lua
Lua is free open-source software, distributed under a very liberal license (the well-known MIT license).
Lua 本体のライセンスは MITライセンスです。
Copyright (C) 1994-2019 Lua.org, PUC-Rio.
LuaJIT
LuaJIT 本体のライセンスは MITライセンスです。
LuaJIT is Copyright (C) 2005-2020 Mike Pall, released under the MIT open source license.
Lua strict
Lua is free open-source software, distributed under a very liberal license (the well-known MIT license).
Lua strict のライセンスは MITライセンスです。
Copyright(C)1994-2014 Lua.org, PUC-Rio.
debugger.lua
Permissive MIT license.
debugger.lua のライセンスは MITライセンスです。
Copyright (c) 2016 Scott Lembcke and Howling Moon Software
Et al.
Copyright(C)2014 G-HAL. All rights reserved.